ET OSLO-TIPS OG DEN NYE LEILIGHETEN

Hei, og god lørdag 

I går var jeg i Oslo fra tidlig om morgenen til det ble kveld. Hvorfor? Fordi jeg hadde et par ærender der, og heller ville sitte på med Gravlyset enn å ta tog. Latskapen fikk jeg betale for, for det ble mange timer å vandre rundt og være hjemløs, hehe. Jeg var sminkeløs og slaskete, så det var liksom ikke snakk om å sette seg på en restaurant heller. Og venninnene mine hadde dessverre ikke tid til meg på så kort varsel, selv om vi nesten klarte å samle troppene til en lunsj.

Tilfeldigheter førte til at jeg booket meg massasje – kinesisk massasje av alle ting. Jeg har aldri hørt om det før, og ble ikke mindre skeptisk da jeg ble tildelt en gullfarget silkedrakt. Men det var amazing. I alle år har jeg gått for oljemassasje eller thaimassasje – førstnevnte er for pusete, sistnevnte er ren tortur. Men kinesisk massasje var liksom noe midt i mellom. Ingen pjusking, men heller ikke så vondt at jeg gledet meg til å bli ferdig. Og merkelig nok, så var det digg å bli massert med tøy (silkepysjen). Det var så fantastisk at jeg må tipse om det her, til alle som bor i Oslo eller skal dit på besøk. Massasjestudioet heter Tianlai, og ligger i Vika (Dronning Mauds Gate 3). Det er ikke noe fancy sted, men standarden er helt grei. Jeg tror hun som masserte meg heter Ella (eller noe lignende). Det ble dagens tips fra meg, en investering som anbefales til enhver student med stiv nakke og høye skuldre.

Denne lørdagen har jeg vært Tønsberg rundt. Seriøst på syv forskjellige matbutikker. Her i hjemmet skal vi starte med ketogent kosthold på mandag, og jeg gleder meg veldig. Selv om det er mye nytt å sette seg inn i.

Vi har også kjørt en tur innom for å se hvordan det går med den nye leiligheten vår. Det var ingen som jobbet på den i dag, så det var jo litt trist. Nesten så jeg plukket opp hammer og spiker sjæl, hehe.

På disse bildene kan du se hvor nærme vannet den ligger. Om jeg gleder meg til å sette meg ut om kvelden og ta et glass rødvin til lyden av bølgeskvulp! Det er det eneste jeg savner med å bo i Oslo, for den luksusen hadde jeg jo der også. Men nå er jeg heldig og får det samme her, toppen av lykke – hilsen pensjonisten 😀

Vi satser på å få flytte inn i starten av juni! Det er helt perfekt, for da har vi rukket å bo i nåværende leilighet i et helt år. Med tanke på skatt, hvis den skal selges. Det er jo faktisk ikke helt sikkert at den skal, men vi får se. Personlig er jeg ikke veeldig gira på å være utleier. Den tid, den sorg! Nå gleder vi oss i hvertfall veldig til den nye står klar. Ingen tvil om at sommeren 2019 blir nydelig. 

Jeg har virkelig ingen lørdagsstemning i dag, så nå skal jeg tenne noen lys og satse på at det forandrer alt. Her skal det lages god mat, og så håper jeg vi skal se på den nyeste sesongen av Unge Lovende som har kommet ut på NRK.no. Enda et lite tips!

Håper du har en deilig lørdag 

13 kommentarer

  1. Hvorfor skal dere begynne med et ketogent kosthold? Tøft gjort med oppstart nå rett før jul med alle fristelsene som hører julen til. 🙈
    Lykke til! Har selv vært i ketose over lengre tid og syns det beste var mindre (ikke noe egentlig) søtsug og mer energi. 😊

    1. Ida Wulff

      Fordi vi er nysgjerrige og tror det kan være bra for helsa vår 😀 Jeg spiser ikke julekaker uansett, og ser for meg at den «tøffeste» prioriteringen jeg må gjøre er å kutte ut poteten. Så sånn sett er jeg good to go 😀 Så fint at du fikk mer energi!

  2. anbefaler å melde deg inn i lavkarbo for alle på facebook. og lage fløtegratinert sellerirot, det er det beste <3

    1. Ida Wulff

      Hørtes godt ut! 🙂

  3. Det er farlig å bå så nær havet, hva om det skulle komme en tsunami ? Storm i havet og mye vind vil også føre til mye ubehagelig fuktig inneklima.

    1. Ida Wulff

      Du, vi tar sjansen likevel vi 😀

  4. Hei! Et helt annet spørsmål, men jeg lurer på om du fortsatt er fornøyd med sofaen din? Støver det lite på den, eller må den støvsuges ofte? Og hva betalte du for dine moduler og stoff? 🙂 Elsker den!! Og elsker bloggen din<3

    1. Ida Wulff

      Hei 😀 <3 Så hyggelig, tusen takk! Veldig fornøyd, bortsett fra at den er litt for stor for leiligheten vi bor i nå. Valgte nok en modell for mye, eventuelt litt for store moduler. Plages ikke med støv, ruller over den 2-3 ganger i måneden. Pris kommer an på stoff, farge, moduler, størrelse på moduler osv! Klem

  5. Kristine

    Hei,
    Litt nyskjerrig, hvorfor keto diett? 🙂
    Ser for meg at det inneholder mye meieriprodukter, egg, og kjøtt, noe som frarådes av både helsemessige årsaker, dyrevelferd og miljøårsaker..
    Men det er jo kanskje de som spiser veldig veldig strengt som styrer unna alt av grove kornprodukter og grønnsaker med stivelse.

    Ha en god søndag 🙂

    1. Ida Wulff

      Hei! 🙂 Fordi vi har lest mye og sett mye som har gjort oss veldig nysgjerrige. Akkurat nå føler jeg at alt jeg har lært i oppveksten har vært en løgn. Telle kalorier, spise mange små måltider, passe seg for fett osv. Man skal faktisk ikke ha så mye proteiner heller hvis man spiser ketogent, det er fettet som er det viktige her. Og det skal ikke komme utelukkende fra dyr! Gleder meg i hvertfall til å teste, har hørt det skal være bra for MYE. God søndag til deg også! <3

      1. Nå vet jeg ikke hvorfor dere velger keto kosthold, men å telle kalorier er absolutt ingen løgn, dette må man gjøre om man ønsker både vektnedgang og vektoppgang 🙂

        Kroppen bryr seg teknisk sett ikke om hvor kaloriene kommer fra, det viktigste er inntak i forhold til forbruk. Så si man skal ha 1500 kcal daglig for å gå ned 0,5 kg i uka, så vil man gå ned 0,5 kg i uka selvom de 1500 kcal kommer utelukkende fra karbohydrater, selvsagt ikke sunt, men kroppen vil fortsatt gå ned i vekt. Sjekk ut Jordan Syatt på instagram, han har utrolig bra innhold fokusert hovedsakelig på trening, men også en del myter rundt kosthold 🙂

        Lykke til med kostholdsendringene! Jeg har selv sluttet å spise kjøtt og det gikk overraskende lett etter jeg bestemte meg for å gjøre endringen 🙂

      2. Til LH,

        Det du sier er ikke feil, men ikke helt riktig heller. Energi inn vs energi ut påvirker absolutt vekten, men kroppen har et «skjult» energiregnskap som ikke er like lett å følge med på. For hva er det egentlig som bestemmer hvor mye energi kroppen bruker? Hormoner spiller en stor rolle her, da disse i stor grad styrer metabolismen vår. Og hormoner bryr seg i ALLER høyeste grad om hvor energien/kaloriene kommer fra! Hormoner påvirkes av blodsukker (karbohydratinntak), hvor godt tarmen vår fungerer, inntaket av vitaminer og mineraler, riktige fettsyrer, riktige mengder protein av høy kvalitet og fiberinntak, i tillegg til andre viktige livsstilsfaktorer som søvn, stress, trening, sex, nærhet, tid i naturen, sosialt samvær og en hel haug med andre ting. De er veldig lite glad i sukker, fett av dårlig kvalitet, alkohol osv. Om hormonene våre er i balanse vil kroppens signalsystem fungere mye bedre. Vi blir mette og tilfredse når vi har spist det vi trenger, fyser ikke på noe godt mellom måltider, har energi og overskudd til å være mer aktive, bygger mer muskler som øker forbrenningen, sover bedre (som igjen reduserer søtsug og overspising, og regulerer blodsukkeret) og masse andre fordeler. Periodevis ketogent kosthold kan hjelpe til å balansere hormonene våre, bare vær obs på at svært lavt karboinntak over tid ikke er så gunstig for kvinner og deres hormonbalanse.

        Kalorier inn/kalorier ut tankegangen tar ikke høyde for noe av dette, noe som gjør at mange dessverre strever veldig med å holde vekten.. Om det bare var kalorier som hadde noe å si, måtte vi faktisk spise nøyaktig det vi trenger hver dag (i snitt), da et energioverskudd på bare 4 kcal/dag ville ført til en vektoppgang på 1 kg/år, og dermed veldig mange kilo over et helt liv. Komplisert, I know, men så viktig!

        God mandag<3

  6. Spennende, og så bra at dere setter dere ordentlig inn i det før dere begynner på noe så «ekstremt»! Har selv vært litt inne i den ketogene verden, mange trives svært godt på det, så kan være verdt å prøve. Imidlertid er det viktig å huske at det ikke er noen mirakelkur, og man bør fremdeles være påpasselig med å ikke overdrive mettet fett (kjøtt, meiereprodukter og kokos). Selv om ikke all forskning tyder på at mettet fett er «farlig», tyder den meste forskningen på at det medbringer risiko. Og ikke minst – kalorier er fremdeles kalorier – fysiologisk sett ihvertfall, men ikke nødvendigvis psykologisk sett, hvis man kan si det sånn;)

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.