Uncategorized

en helg i hollywood

22. november 2010

Jeg har i grunn ikke tenkt så mye over det før, men mamma og pappa har vært utrolig flinke til å ta med oss barna på ferier. Flere ganger i året. For å si det sånn: vi har SETT Europa. Vi har kjørt til Italia i bil, sovet i telt i Frankrike, spist oss i hjel på luksushoteller i Spania, druknet i luksus på Middelhavscruise og… Ja. Hvis ikke jeg har kjørt på motorveiene i Tyskland minst tjue ganger i løpet av mitt tjue år gamle liv, så vet ikke jeg.

Det har kanskje noe å gjøre med at mamma og pappa møttes da de var reiseledere? Reising har i hvert fall alltid vært en stor del av livet vårt. Når vi lander på Gardermoen, gasser pappa bilen hjem og løper rett inn på PC’en for å booke billetter til neste ferie. Nesten. Han leter etter reiser like mye som vi leter etter interessant sladder på Facebook og Twitter.

MEN, det jeg egentlig skulle fram til: på disse Europa-turene våre har jeg blitt sliten i bena bare av å gå inn i en grotte eller av å se en vingård i fjellveggen (nå, noen år senere, har jeg dritlyst til å dra på vingård, forresten). MEN, her i Los Angeles er det annerledes. Jeg løper fra sted til sted, melder meg på turer, og når jeg er «sliten», er jeg klar for mer. Helt utrolig.

Denne helgen har jeg vært i Hollywood med Annie, Ozie  og Andrea. UTROLIG gøy! Og nå er jeg dødssliten, men først skal det blogges. Har selvfølgelig dokumentert turen, så nå kan dere oppleve den via meg. God tur nedover siden!

Etter skolen på fredag samlet vi får lille jentegjeng, og bestilte en taxi til skolen. Veldig mange av dere lurer på hvor langt det er til LA/Hollywood/sentrum fra skolen, og selv om svar på spørsmålene kommer veldigveldig snart, kan jeg nå med sikkerhet si at det koster 70 Dollar plussminus med taxi. Det er bare rundt 400 kroner! En hundrelapp på hver ødelegger ikke akkurat for shoppingen.

Vi dro på en grå og småtrist dag, helt perfekt for shopping og litt turistattraksjoner! Hotellet jentene hadde booket het Historic Mayfair, og det er ikke et hotell jeg vil anbefale. Fint hotell og deilige senger med utsikt til Hollywood-skiltet, men det lå litt usentralt og i et ganske skummelt strøk. Vi gikk ikke ut døra før taxien var på plass, hehe.

Da vi hadde lagt fra oss tingene på hotellet, tok vi taxi til Rodeo Drive i Bevery Hills. Et ganske så eksklusivt område. Følte meg ikke helt på hjemmebane, selv om jeg har med meg en solid slant å shoppe for. Vi prøvde oss på et kjøpesenter hvor alle klærne viste seg å være dekorert med fjær og diamanter, og fant fort veien ut igjen. Der stod det paparazzier med nesa klint inntil vinduet, for han duden med caps inne på kjøpesenteret var tydligvis en kul fyr. Og så var plutselig mammaen til Miley Cyrus der. Ellers ikke så mye å skrive hjem om.

Vi gikk litt fram og tilbake for å finne butikker som var litt mer for «sånne som oss», men da «vinterkulden» satte inn og retningssansen gikk i dass, fant vi nærmeste restaurant og slo oss ned for å spise.

Restauranten vi havnet på var Italiensk inn til beinet, så vi koste oss med pasta, livemusikk – og dessert på huset. Så vi ble sittende en god stund og drikke kaffe og studere de andre gjestene, som så ut til å være svært så velstående italienere. Menn med stokk og eldre damer med botox-overdose. Ganske interessant. Så tok vi taxi hjem igjen, og slo oss til ro med at den første kvelden i Hollywood ikke kunne brukes til så mye mer enn å kjøpe en flaske Vodka.

Ett hotellrom, en vodka og fire jenter. Vi under 21 drakk selvfølgelig bare brus, bryter da ikke loven her heller. Det ble i hvert fall en sen aften med både dans, sang og pysj – og morgenen etter var det TIDLIG opp. Jeg stirret Hollywood-skiltet i øynene og tenkte fuck you, før jeg dro meg opp og gjorde meg klar for en hel dag med sightseeing. Vi meldte oss tydligvis på en guidet tur kvelden i forveien.

Så vi hoppet på en buss, med en gjeng glade medturister, og lot turen begynne. Turguiden vår Jack kjente tydligvis byen inn og ut, for han pratet nonstop i den høylytte mikrofonen sin, og kjørte land og strand rundt i åtte timer. MEN, det var faktisk utrolig lærerikt, og vi så mye interessant.

Vil anbefale alle nykommere å ta en slik guide rundt i byen. Da får man på en måte sett litt av alle stedene, og det er lettere å velge ut hva man vil tilbake til og bruke mer tid på : ) Vi lærte mye om byen, og fikk både shoppet, spist og sett mange kjente steder, så det var absolutt verdt en halv dag.

På et tidspunkt besøkte vi et sted som heter Farmers marked, og da så jeg noe som fikk meg til å måpe. Bare et eksempel på hvor ekstreme noen ting er her. En dukkebutikk ved navn American Girl har nemlig tatt HELT av. Det foregår visst slik at små jenter går inn i butikken og finner en dukke som ligner dem selv mest mulig. Og så gjelder det å gjøre ting mest mulig realistisk. Det fantes ALT av utstyr en kan tenke seg, nesten som om man skulle shoppe til sitt eget barn. Skiutstyr, kofferter, kjæledyr, badekar, hårprodukter, små møbler, håndklær, tøfler, klær og sko med de minste detaljer – og alt var så ekte og funksjonelt!

Og så det drøyeste. Dukkebutikken har sin egen frisørsalong hvor de små jentene tar med dukkene sine for å fikse hårfrisyrene deres. Og det var et eget dukkesykehus der! Hvor dukkene satt i RULLESTOLER hvis de var ødelagt! Og så har de en egen dukkecafè hvor jentene tar med sine kjære dukker på cafè! Oh my god. Først tenkte jeg at; ååh, skulle ønske jeg var på den alderen nå, da hadde jeg storkost meg. Men så vandret tankene mine litt, og jeg tenkte; for et mareritt. Sikker på at dukkene her våkner til live om natten. For et FREAKY sted.

Selveste Hollywood og Walk of Fame var selvfølgelig gøy. Subbet litt fram og tilbake og så på stjernene i bakken, og så på rare mennesker i rare kostymer, før vi måtte farte videre. Må komme meg tilbake en dag og besøke Madame Tussauds og sånt. Og så drømmer jeg stort om å møte på Johnny Depp eller Brad Pitt på gata, de eneste som alle syns er deilig som jeg også syns er deilig. I Hollywood var det bare en Tom Cruise å se, og han er IKKE særlig kjekk.

Etter turen tok vi taxi rett til en stor outlet vi hadde hørt mye bra om. Citadel Outlets var i hvert fall en stor skuffelse for meg, men tror ikke de andre jentene var helt enig. Alt jeg klarte å kjøpe var et par Converse (for 20 dollar, altså 100 kroner!), men ellers syns jeg bare det var litt sånn år 2004-ish Guess og Ed Hardy- greier. Ikke helt meg, men sikkert flott for noen. Masse tilbud var det i hvert fall, for de som ikke har noe i mot mye mennesker og rot. Skuespillerne fra Glee var tilstede for å tenne et juletre da, det var jo litt cool.

Da vi kom hjem, skjedde DETTE. Slitne til beins, ikke klare for verken vodka eller musikk. Så vi bestilte Pizza Hut, latterlig billig, og latterlig fettete. Ett pizzastykke, og man ligger der, stappfull og nede for telling. Så vi så på sladre-TV helt til vi sovnet. Og så våknet jeg klokka fem med tærne til Annie i navelen og en buldrende snorkelyd i øret. Gidder du snu deg og snorke andre veien? Takk. Og så sovnet jeg igjen.

Nok en gang hadde vi klart å bestille TIDLIG tur kvelden i forveien. Denne gangen til Universal Studios. Ingen tid å miste, vekkeklokka ringte før klokka sju! Jeg lå i senga og bannet helt til de andre jentene stod klare nede i lobbyen. Og så var det klart for enda en bumpy ride med VIP Tours. Jeg foreslår nye dempere på bilene deres! Eller hva nå enn som hjelper.

Universal Studio var heftig. Vi begynte med en Universal Tour, en rundtur med tog, for å se flere locations hvor store filmer og serier er blitt spilt inn – og spilles inn. I dag spilte de blant annet inn Desperate Housewives og Parenthood. Stas! Å se Wisteria Lane i virkeligheten var herlig – og plutselig kjørte vi inn i en King Kong- filmscene med 3D-briller. Jeg skreik, var redd og ble våt av effektene, men det var gøy.

Men det er nesten så jeg føler at alle framtidige filmopplevelser er ødelagt, nå vet jeg alt for mye om hvordan ting blir til. Guiden bare; inne i den brakka der spiller de nå inn NCIS Miami – og ja, vi er fortsatt i LA. Og senere fikk vi se miniatyrmodeller av forskjellige naturkatastrofer og lignende. I små badebasseng. WTF!

Etter en lang og morsom dag i Universal Studios, dro vi hjem til hotellet for å hente bagasjen vår. Men tror dere dagen var over? Neida. Etter en liten lur i taxien på vei hjem, bestilte vi en ny taxi og stoppet innom Santa Monica på veien – for å shoppe. Jeg satte meg igjen fast på Bloomingdale som har så fantastisk mye fint og vakkert, spesielt fra Marc Jacobs, Michael Kors og Burberry. Akk.. Vet nesten ikke hvor jeg skal gjøre av meg! I dag fikk jeg faktisk handlet litt, i motsetning til forrige gang. Shoppinglykke er farlig!

Men NÅ har jeg tusenvis av andre ting å gjøre! Men folkens, dra til Los Angeles, besøk Hollywood, det er helt fantastisk her! Tusen takk for en fin tur, jenter : )